Dakwah Maksud Hidup


widgeo.net

Monday 9 June 2014

Saya fikir fikir dulu, saya coba dulu, ....

Bagaimana rasanya manakala orang yang kita sayangi memahami betul apa saja yang ada didalam hati ini. Bahkan sebelum sempat lisan ini berucap , dia telah memahami apa keinginan hati bahkan yang terdalam sekalipun yang tidak mampu dan ada rasa malu buat mengungkapkannya.

Dialah Allah SWT Yang Maha Mengetahui setiap hamba hamba Nya . Apa yang ada didalam hati,apa yang didalam fikir, apa yang menjadi keinginan, apa yang menjadi cita cita dan bahkan yang melebihi daripada itu semuanya, maka Allah SWT Maha Pemurah tuk mengabulkan semua keinginan hamba Nya.
Namun ada yang lebih daripada itu semua. Apakah itu ???

Seorang hamba yang mendapat Rachmat Nya berupa kefahaman yakni faham dengan apa yang diKehendaki Allah SWT. Faham dengan apa yang dikehendaki Rasulullaah saw. 

"Barangsiapa yang dikehendaki Allah dengan kebaikan maka dijadikannya FAQIH (kefahaman  yang mendalam)  terhadap ilmu agama" (HR.Bukhari-Muslim)

Bagaimanakah memahami Kehendak Allah SWT ? Bagaimanakah memahami kehendak Rasulullaah saw ? 

Agama adalah anugerah paling mulia sebagai bukti Cinta Allah SWT kepada hamba hamba Nya.
Pernahkah kita menyerahkan hadiah terindah sebagai bukti cinta kepada kekasih tetapi ditanggapi hanya dengan fikiran dan perasaan. “Hadiah dari kamu setelah saya fikir fikir ternyata memang ada manfaatnya buat saya” atau “Hadiah dari kamu setelah saya rasa rasakan memang ternyata membuat hatiku senang”
“Hah jadi selama ini cintaku kepadanya masih diragukan , masih perlu difikir fikir terlebih dahulu, masih perlu dirasa rasakan terlebih dahulu. Tidak yakin bahwa cintaku sungguh sungguh tulus dan setia?”

Maka seorang hamba yang memahami Kehendak Allah SWT dan kehendak Rasulullaah saw tidak ada keraguan sedikitpun terhadap Perintah Perintah Allah SWT dan Sunnah Sunnah Rasul saw. Pasti menyelamatkan , pasti membahagiakan. Mengerjakan semua Perintah Allah SWT dan sunnah Rasul saw atas dasar ketaqwaan atas dasar keta’atan semata mata kepada Allah SWT dan ittiba’ kepada Rasulullaah saw, bukan dengan difikir fikir terlebih dahulu dan dicoba coba dulu bagaimana rasanya di hati baru kemudian diamal.

Sungguh suatu keni’matan yang luar biasa manakala semua keinginan hati dan cita cita fikiran dapat tertunai dengan sempurna. Tetapi ada yang jauh lebih sempurna lagi yakni manakala seorang hamba dapat menyempurnakan keta’atan sehingga Allah SWT Ridlo sebagaimana Ridlo kepada para Shahabat ra ajmain.

"Hai jiwa yang tenang.Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diridhai-Nya. Maka masuklah ke dalam jama'ah hamba-hamba-Ku,dan masuklah ke dalam surga-Ku."(QS Al Fajr: 27-30)

Mari amal dan niat sampaikan pada semua ummat manusia illayaumil qiyamat
 In syaa Allah, Jazakumullah

No comments:

Post a Comment

Kami akan sangat berbahagia apabila anda memberi komentar atas tulisan di atas. Jazakallooh atas segala perhatiannya.