Dakwah Maksud Hidup


widgeo.net

Monday 23 June 2014

Apa isi hati kita ???

Mengapa dalam memahami sebuah ayat atau hadist berbeda beda ?
Salah satu sebabnya adalah niat yang ada didalam hati. Jika hatinya benar benar ingin mencari kebenaran maka in syaa Allah akan dituntun menuju kebenaran. Sebaliknya apabila dalam hatinya hanya ingin memanfaatkan ayat ayat ataupun hadist guna melegalkan keinginan nafsunya maka seterusnya tidak pernah mampu memahami dengan sebenarnya hakikat ayat ayat maupun hadist tersebut. Justru dari kefahamannya itulah Allah SWT akan menampakkan isi hatinya yang dia berusaha menguburnya dalam dalam agar tak diketahui sesiapapun.

Bagaimana kalau yang berusaha belajar adalah orang yang awam dalam hal agama. Allah SWT Maha Mengetahui dan Allah SWT Maha Kuasa untuk memberi kefahaman kepada hamba Nya yang memang sungguh sungguh berniat untuk mendapatkan kebenaran. Maka hamba yang awam ini akan dipertemukan dengan orang yang alim yang ahli dalam hal agama dan akan dibukakan hatinya untuk menerima kebenaran melalui ilmu ilmu agama yang diberikan Ulama tersebut. Hamba Allah SWT yang awam ini kemudian dibimbing untuk mengamalkan agama sesuai sunnah sunnah Rasul saw dan dengan seiring waktu maka semakin disempurnakan ilmunya, amalannya dan kefahamannya tentang agama.

Tanda semakin mengenal kebenaran agama seperti yang dicontohkan para Shahabat ra ajmain. Mereka semakin takut kepada Allah SWT semakin tawadlu dihadapan Allah SWT hilang sifat sifat sombongnya, semakin lembut hatinya dan perangainya, semakin kasih sayang kepada ummat manusia.

Hati adalah organ ruhani yang terpenting, jika unsur unsurnya baik maka akan baik pula segala galanya. Sehingga menjadi hal yang sangat penting sekali adalah semakin menjernihkan hati. Semakin jernih dan semakin bening hatinya maka agamanya akan semakin baik. Mudah dalam memahami, mudah dalam mengamalkan dan ada semangat dalam mengajak kepada sesama demi kebaikan.

Dalam hadis Rasulullah Saw: Dari Nu'man bin Basyir berkata: saya mendengar Rasulullah Saw. Bersabda:
" Ketahuilah,sesungguhnya dalam jasad terdapat segumpal daging, apabila dia baik maka jasad tersebut akan menjadi baik, dan sebaliknya apabila dia buruk maka jasad tersebut akan menjadi buruk, Ketahuilah segumpal daging tersebut adalah "Qolbu" yaitu hati ". ( Hadis Riwayat Bukhori ).

Mari tengok hati kita masing masing, apa yang ada didalamnya ?
Sebelum Allah SWT munculkan kepermukaan apa yang ada didalam hati ini, cepat cepatlah kita bersihkan dari segala macam penyakit hati.

No comments:

Post a Comment

Kami akan sangat berbahagia apabila anda memberi komentar atas tulisan di atas. Jazakallooh atas segala perhatiannya.